h
Zorgen om de "zorg "

Aanbevelingen

 

Algemeen:

Het besluit of er doorverwezen moet worden naar zwaardere zorg (1ste en 2de lijns zorg) ligt niet bij de gemeente maar bij de mensen die daar echt verstand van hebben. De professionals kunnen samen met de zorgvrager een oplossing op maat vinden.

Bezuinigen in overleg met de mensen op de werkvloer. Of het nou de thuis-, jeugd-, ouderen-, vrijwillige- of mantelzorg is. Wat voor vorm van zorg dan ook. Deze mensen kunnen vertellen wat er noodzakelijk is voor een goede kwaliteit van zorg op een efficiënte wijze te realiseren. De bezuinigingen mogen dat wat noodzakelijk is aan zorg niet aantasten.

De negen prestatievelden van de WMO zijn de leidraad vanuit Den Haag.  SP Eemsmond  vindt deze taken niet volstaan als het gaat om de garantie op goede zorg en ondersteuning. Wij dragen zorg voor de zorg en gaan voor zorg op maat. De juiste zorg en ondersteuning kan in vele gevallen zwaardere zorg in de toekomst voorkomen of uitstellen.

Er moet paal en perk gesteld worden aan de marktwerking in de zorg.

Er moeten meer middelen naar de gemeente gaan voor de uitvoer van de WMO. Deze middelen moeten worden ‘geoormerkt’. Eigen bijdragen die gemeenten van mensen kunnen vragen, moeten worden beteugeld. Er is bij uitvoering van het beleid ruimte voor maatwerk en oog voor de individueele (schrijnende) gevallen.

 

  • Gemeentes noemen als taak basisvoorzieningen in de buurt en inzetten op preventie. Echter de zorg die ze onder hun hoede krijgen is veel uitgebreider en intensiever. Ze noemen zichzelf opdrachtgevers, “wij zeggen wat je moet doen”. Het is beter te werken met doelstellingen en kaders waarbij de kennis vanuit de praktijk gebruikt wordt om tot breed gedragen beleid te komen.
  • Er wordt gestuurd op gemeenschappelijke zorg voor elkaar en gesproken over een vangnet in de vorm van een netwerk mocht dit nodig zijn. Hierin dient de gemeente te faciliteren. Door mensen met een hulpvraag die geen ondersteunend netwerk hebben te helpen in het verkennen van dit netwerk en eventuele mogelijkheden. Denk hierbij aan een "eigen kracht conferentie". In samenwerking met professionals geeft dit gelijk een helder beeld en kan er direct zorg op maat worden ingezet.  
  • Het is goed te zien dat de inwoner en zijn netwerk de regie houden. Wel is het van belang dat er indien nodig tijdig ingegrepen kan worden bij zorgen omtrent veiligheid,etc. Wie hakt de knoop door bij een verschil van inzicht van zorgaanbieders en ontvangers? Wanneer kan en dient er daadwerkelijk ingegrepen te worden en ingezet te worden op specialistische zorg? De professional dient het te bepalen. Zodat zorg, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig, op maat geleverd kan worden. Wat uiteindelijk het meest effectief is en het meeste oplevert, voor de zorgontvanger en financieel.
  • Er zijn mensen die getroffen worden door een combinatie van rampspoed, beperkingen en problemen. Zogenaamde "multiproblem" gezinnen, hiervoor is op meerdere vlakken ondersteuning nodig. Het is een optie een  soort wijkteam zoals in Groningen in te zetten in de gemeente. Alle hulpverlening en kennis gecentreerd en ter plaatse zodat er snel en opmaat hulp ingezet kan worden.
  • Er moet een onafhankelijke bezwarenprocedure komen.
  • Bij invoering van iets nieuws is er vaak sprake van kinderziektes, er moet een meldpunt komen voor zaken waar mensen in de knel komen zodat er gepaste actie ondernomen kan worden.Hoe eerder hoe beter om erger te voorkomen.

 

U bent hier