h
Zorgen om de "zorg "

Waar gaat het om?

 

De WMO en de AWBZ ondersteunen de burgers die te maken krijgen met ziekte en beperkingen. Door de mensen te ondersteunen wordt voorkomen dat deze burgers een beroep doen op specialistische zorg of in een instelling belanden, de 2de lijns zorg. De meeste mensen hebben ook een voorkeur om thuis of kleinschalig te kunnen blijven wonen.

Let op!

Er is een groep mensen die juist wel in een instelling willen of zelfs moeten wonen, in verband met veiligheid en zich  veilig voelen of omgang met gelijkgestemden. Indien er terecht beroep gedaan wordt op zwaardere zorg dient dit een zekerheid te zijn.
 
De WMO heeft betrekking op 9 beleidsvelden, die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente komen te vallen.

Die beleidsvelden hebben betrekking op :

  • De leefbaarheid van de dorpen en kernen, en de sociale samenhang in de dorpen en kernen en wijken.
  • Het bevorderen dat inwoners van de gemeente met een beperking of chronisch (psychische) ziekte kunnen blijven meedoen aan de samenleving.  (Denk aan toegankelijkheid openbaar vervoer of publieke ruimtes).
  • Iedere inwoner van de gemeente Eemsmond hoort erbij en heeft de mogelijkheid mee te doen, ook mensen met een beperking of chronische (psychische)ziekte. De gemeente dient de voorwaarden hiervoor te scheppen in samenwerking met de burgers. Dan kan men denken aan  (gehandicapten )vervoer, huishoudelijke hulp, dagbesteding.
  • De jeugdigen en hun ouders ondersteunen met opvoeden als er vragen zijn, preventief of intensief begeleiden als er reeds problemen zijn. (Jeugdzorg, jeugdbeleid).
  • Informatievoorziening over de (on)mogelijkheden voor meedoen in de gemeente. Hoe krijgt dit vorm,  waar moet je zijn?
  • Het begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers.
  • De gemeente dient een goed overzicht te hebben over haar inwoners jong en oud en   wat de behoeften en mogelijkheden zijn zodat niemand buiten de boot valt.
  • Maatschappelijke opvang bieden, waaronder vrouwenopvang.
  • Verslavingsbeleid bevorderen.

 
De AWBZ heeft betrekking op:

  • de dagbesteding
  • vergoeding van verblijf in een instelling.

De kosten voor de gezondheidszorg zijn enorm gestegen en de bal wordt vooral bij de ouderen gelegd "de vergrijzing". Maar is dit een juiste interpretatie? In de gemeente Eemsmond wonen relatief veel ouderen en gehandicapten die een grote aanspraak zullen doen op het budget. Dat vraagt een goede verdeling van het beschikbare budget, alleen zo kan voorkomen worden dat mensen niet tussen wal en schip vallen. Hopelijk kan de gemeente dit duidelijk maken aan het kabinet.

De AWBZ is in het leven geroepen om juist de minder draagkrachtige een goede en verantwoorde zorg te kunnen geven. Daar wil SP Eemsmond niet aan tornen.
De hoop is dat de gemeente Eemsmond zijn minimabeleid, dat momenteel goed is, handhaaft.

In dit kader denken wij dat er zorgvuldig gekeken dient te worden of aanbesteding van zorg en vervoer zoals het nu vorm gegeven is wel het meest efficiëntst is(wel nodig is), dit is vaak tijdrovend en duur. De voorkeur van de SP gaat uit naar samenwerking met organisaties en bedrijven uit onze eigen regio.
 
Er wordt gesproken over de tweede lijns zorg, zowel ambulant (op afspraak) als residentieel (intern). Deze zwaardere zorg komt in beeld als er in het voorliggend veld, de 0de en de 1ste lijnszorg  geen oplossing gevonden is of bij acute dreiging van gevaar voor de ontwikkeling en veiligheid. Als het  gaat om kinderen komt bijvoorbeeld specialistische jeugd- en gezinszorg in beeld.

Op basis van gegevens van de CAB een korte samenvatting van de situatie in de gemeente Eemsmond om een beeld te geven van de huidige situatie voor zover mogelijk (Let op! hierin zijn de overige AWBZ en jeugdzorgcijfers niet meegenomen).

  • Ambulant vanuit AWBZ: 1000+ waarvan ¾ PGB en ¼ zorg in natura.
  • WMO: 3200 voornamelijk mobiliteit, huishouden en aanpassingen aan woning t.b.v. zelfstandig wonen.
  • Wajong: 1100, groeiende, grootste deel is volledig arbeidsongeschikt en dit langer dan 5 jaar.
  • Bijstand (WWB): 900, waarvan het grootste deel langer dan een jaar.
  • Sociale werkplaats (WSW): 400, voornamelijk Ability.
  • VKB/schuldhulpverlening: Meeste in Eemsmond.
  • Schoolverlaters: relatief laag.

Er is regelmatig sprake van een overlap van regelingen of meerdere regelingen op een adres. Hier is maatwerk geboden.

U bent hier