Baas over eigen bodem

17 januari 2017

Baas over eigen bodem

Foto: SP / congres14jan

Zaterdag 14 Januari deed Linda Visser namens SP Eemsmond op het xxII congres een dringende oproep:

“SP laten we komen tot een plan: ‘Baas over eigen bodem’ zodat het belang van de mens, de ethiek en de democratie weer de doorslag kan gaan geven.”

Aan deze oproep is gehoor gegeven, daarnaast waren Sandra Beckerman en Eric Smaling heel duidelijk. “De SP laat Groningen niet zakken”, wij gaan alles binnen ons vermogen doen, naar eer en geweten om het tij te keren.

Voor nu is 12 miljard kuub gas per jaar het maximale, dat vind Staatstoezicht op de mijnen ook, in plaats van 24 miljard. De helft minder van wat nu dankzij de PVDA en VVD is vastgelegd voor vijf jaar.

Baas over eigen bodem, is een oproep om de macht terug te pakken, Daar waar die hoort, de bevoegdheden en invloed terugnemen.

Als lokale overheden en bevolking heb je bar weinig in te brengen over eigen bodem. Zienswijzen worden ter kennisgeving aangenomen en aan de kant gelegd.

Wel is er is een actieve lobby in Den Haag, We hebben te maken met giganten zoals de NAM, Shell, Exxon, Vermillion.

In nauwe samenwerking met het ministerie van Economische Zaken zijn ze uit op geldelijk gewin, uit onze bodem. Zij bepalen ook wat er gebeurt.

Op dit moment gaat minister Kamp hand in hand met het grootkapitaal en zonder enige vorm van respect met mensen om. Tijdens het congres is de Kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer vastgesteld.’

Een strijdbaar programma waarin duidelijk verwoord is waar de SP de komende 4 jaar voor gaat knokken.

Foto: SP / congres14jan

Kijk hier de toespraak van Emile Roemer terug die hij aan het eind van het congres gaf: https://www.youtube.com/watch?v=nKl7cUGky2U

Reacties

Fijn om te horen welke standpunten de SP inmiddels heeft tav een behoorlijk aantal punten waar ik mij ernstig zogen over maak. o.a. de aardbevingen, de zorgproblematiek en de wao.
ik was met Laila op de bijeenkomst in Uithuizen over het Nationaal Zorgfonds, daar spraken we Sandra. Wij hebben het ook mee helpen aandacht te krijgen op de vlooienmarkt in de Mencke samen met Linda. De poster hangt bij ons voor het raam. En in ons netwerk hebben we het gepromoot. En gezien de ontwikkelingen binnen de SP ga ik mij nu voor het eerst in mijn leven aanmelden als lid van een partij nl de SP Dank en met vriendelijke groet Luc Bakker zie www.lucbakker.nl